Základné informácie o tomto type motocykla
Jawa Babetta je typ mopedu, ktorý bol vyrábaný v Považských strojárňach a potom i v Kolárove. Moped disponuje jednoduchým vzhľadom, ale Babettu si obľúbilo veľa ľudí nielen zo Slovenska a Česka. Vývoz Babetty bol napr. do týchto štátov: Nemecko- Babetta 206 ( nazývaná „MOFA“), Taliansko, Velká Británia a pod.- Babetta M207/500 (mala upravený valec)
Typy babiett:
Babetta 207– tento typ Babetty sa vyrábal od roku 1973 až 1983. Nižšie sú uvedené špecifikácie motora:
Výkon motora | 1,3 kW |
Objem motora | 49 cm3 |
Počet valcov | 1 |
2/4 taktný | dvojtaktný motor |
Max. rýchlosť | 45 km/h |
Objem nádrže | 3l |
Spotreba benzínu | 1,8l/100 km |
Babetta 210 (1983- 1999)
Vyrábaných viac typov ako lux, GrandLux, deLuxe, sport, Stella.
Parametre základnej Babetty 210.000 :
Výkon motora | 1,75 kW |
Objem motora | 49.9 cm3 |
Počet valcov | 1 |
2/4 taktný | 2takt |
Max. rýchlosť | 50 km/h |
Objem nádrže | 4l |
Spotreba benzínu | 1,8l/100km |
Najčastejšie poruchy, chyby
(Uvedené poruchy nájdete v príručke dielenskej)
V nasledujúcej sekcií sa dozviete o poruchách na mopede Babetta. Je to rozdelené do 2 celkov (MOTOR, PREVODOVKA- Prevody)
MOTOR
Motocykel neštartuje
- Palivový kohút je uzavretý.
- V nádrži nie je pohonná zmes.
- Palivové potrubie, sitko alebo tryska karburátora je zanesená, upchatá.
- Je prítomná voda v plavákovej komore.
- Zapaľovanie nie je v poriadku: Sviečka zakarbónovaná alebo poškodená, veľká vzdialenosť elektród sviečky, vadný tyristor, vadná zapaľovacia cievka alebo časti statora
- Preplavený motor: odstránenie- zatvoriť palivový kohút, na plno otvorenej rukoväti plynu, šliapať dokým motor nenaskočí, prípadne odskrutkovať sviečku a šliapať dokým sa prebytočný benzín neprefúkne.
- Preklzuje štartovacia spojka- Demontujeme veko zapaľovania. Rotor a kľukový hriadeľ sa vtedy nepretáča
Motor nepracuje pravidelne
- Prehriaty motor.
- Zapaľovacia sviečka je chybná.
- Čiastočne upchatý prívod paliva do motora (znečistená tryska, plaváková komora, palivový kohút a pod.)
- Poškodené alebo vadné zapaľovanie.
- Nie dobre tesnená kľuková skriňa.
- Špatná káblová koncovka.
- Nedokonale ovzdušnená palivová nádrž.
Motor nemá dostatočný výkon
- Znečistený vzduchový filter.
- Zanesený výfuk.
- Netesnená kľuková skriňa (poškodený tesniaci krúžok).
- Poškodený piestny mechanizmus alebo celkový valec.
- Netesní hlava valca.
- Zle nastavené zapaľovanie, predstih.
Motor má výkon, ale horšie akceleruje alebo nedosahuje max. rýchlosť
- Brzdové čeľuste drú o bubny.
- Nenafúkané pneumatiky.
- Rozbehová alebo spojka 2. stupňa preklzuje.
PREVODY
Závada | Príčina | Odstránenie |
Motor na nepretáča. | /Spojka 2. stupňa preklzuje- Olej alebo voda v spojke. //Opotrebené obloženie spojky. | /Odmastiť alebo vysušiť. //Vymeniť. |
Dá sa naštartovať, ale obtiažnejšie. | Odpor v pedálovom systéme. | Premazať alebo uvoľniť reťaz na šliapanie. |
Štartuje len pri intenzívnejšom šliapnutí. | Pružiny štartovacích čeľustí majú veľké prepätie. Štart. čeľuste sa obtiažne pohybujú. Čeľuste 2° drú o unášač čeľustí. | Vymeniť alebo roztiahnuť pružiny Uvoľniť čeľuste. |
Koleso sa točí na stojane. Motor je na voľnobeh. | Vysoké voľnobežné otáčky. | Znížiť otáčky. |
Rozbehová spojka preklzuje. | Opotrebené trecie obloženie. | Vymeniť čeľuste. |